Friday, June 4, 2010

~~pengalaman hidup~~

alhamdulillah

syukur....terlalu banyak nikmat yang dikurnia tanpa dapat dihitung manusia.....


cuti sudah tinggal hampir sebulan lebih lagi. badan pun da mula naik sikit..huhuhuh...(rezki la katekan...).dalam masa sebulan ni aku terpaksa balik ke rumah dan berat hati untuk meninggalkan kem latihan rugby masum. lutut yang sakit membataskan peluang untuk bermain dan berlatih. tapi,itulah hakikat yang perlu diterima.

untuk mengisi masa lapang, aku bekerja part-time di restoran. kedai makan mee rebus dan rojak.biasela....nnti kalu ada program dapat juga guna skil22 ni untuk mmemantapkan skil katering ak dalam program. huhuhu....memang banyak pengalaman dan skil-skil baru aku belajar. daripada membancuh air, membuat mee rebus dan rojak, serve makanan, dan protokol2 berniaga.....semua aku sedang belajar dan terus belajar. bukan senang nak buat teh tarik sedap sampai tak dapat tido malam beb!!!tapi, semua benda tu dapat aku belajar dalam masa sebulan aku bekerja .walaupun gaji yang diberi tak seberapa kalau nak dibandingkan kerja di KL, tapi aku rasakan pengalaman yang diperoleh amat mahal dan tinggi nilainya.aku amat setuju dengan kata-kata ini:pengalaman tak dapat dibeli dengan wang ringgit".

mee rebus....(meleleh beb!!!!!)



antara benda yang sedang belajar ialah:

1)susahnya mencari rezki: aku lihat mak cik2 yang bekerja separuh mati untuk mencari rezki.ada yang janda, dan ada yang sorang ni terpaksa mencari wang untuk membayar yuran pengajian anaknya yang baru memasuki universiti. bayangkan rm1000 dikirim ke anaknya dalam masa seminggu untuk membeli buku-buku dan brang keprluan. sedangkan gaji yang diterima sebulan tak sampai rm 600
                                                            

 2)akibat mengabaikan pelajaran: ilmu sememmangnya aset bernilai. dengan ilmu manusia akan dimuliakn oleh makhluk dilangit dan makhluk di bumi. rata-rata pekerja yang bekerja semuanya tidak memiliki tahap pendidikan yang tinggi. semuanya hanya lepasan sekola dan terus bekerja. ketika bekerja di sini, aku berasa amat beruntung kerana dikurniakan nikmat ilmu. akibatnya sampai ke tualah menjadi kuli. alhamdulillah....aku tidak digolongkan di dalam golongan itu malah jauh lebih baik.

 tempat aku buat mee rebus dan rojak....hehehheheh



 3)belajar menghadapi stres: restoran yang aku bekerja ni memang popular di Teluk Intan dan menjadi tumpuan orang. setiap hari kalau tak dimaki, dikutuk dan dimarah memang tak sah. sape je yang tak bengang dan stress kalu kena maki setiap hari????mahu je ak bg penumbuk kat si lancang tuhhh. tapi,inilah proses pembeljaran yang dipelajaro untuk mematangkan diri,aku belajar cara untuk menangani kemarahan, stress, bos yang banyak komen dan mulut dan menenagkan diri. daripada hari pertama aku bekerja,seorang makcik berpesan:" kerja di kedai ni kena tahan sikit, msuk telinga kiri,keluar telinga kanan....jangan masuk telinga kiri,simpan dalam hati". memang betul apa yang mak cik tu katakan.kalau nak difikirkan balik, benda-benda ini amat berguna sebagai seorang pelajar dan "future employee".alhamdulillah.....


4)bekerja dengan pantas: setiap hari aku mesti bekerja dengan pantas. memang tak de masa nak lengah-lengah+lembab2.rase macam bekerja stye org JEpun plak. kalu telinga tu da kuat sangat nak kene maki, silakanlah buat kerja lambat-lambat. kadang-kadang berasa agak tertekan dengan benda-benda ni, tapi aku sentiasa memandang daripada sudut positif.kerana dalam kesusahan ada kesenangan.



 cukuplah untuk kali ini.moga segala usaha aku ini memperoleh keberkatan dan pahala. bekerja didunia untuk memperoleh kesenagan di akhirat.tetapkan niat dan terus istiqamah dengan kebaikan......

6 comments:

  1. chammy!!

    mesti ko habiskn makanan kt kdai 2 j kn? ;p

    ReplyDelete
  2. cham~~~ aku sgt suka ok~~~ ko kerja tak cakap~org tanya ritu kata dok umah melapak jer~~hampeh ko~~~

    life is not easy ok~~ kat jogja aku pun blajar byk perkara~~ tak sabar nak share

    ;p

    ReplyDelete
  3. chammm~~~hampeh ko~~~ cakap cuti nak lepak menggemuk jer~~kerja rupanya dia~~~ haish~~
    sgt tak aci~~~ aku dok umah melantak jer

    haha

    n btw... life is never easy~~sama macam kat jogja...byk nak kongsi nt bukak sem ;p

    ReplyDelete
  4. hahaha...mstila kne ad bckup plan...x kan ak nk mlepak umah x de hasil jeee.....

    ReplyDelete
  5. terbaek la chem.....
    bak mai mee rojak satu!

    ReplyDelete
  6. haha same cham bulan 2 ari ak kje kedai makan gak kat melake. Tp aku kje kat restoran thai, hari2 makan tomyam aha

    pengalaman ak lebih kurang dengan ko la

    ReplyDelete